Biuletyn Informacji Publicznej
Urząd Gminy Czarna Dąbrówka

Wyszukiwarka

Odnośniki

Przejdź do: www.czarnadabrowka.pl

Treść strony

Zamówienia publiczne

2019/S 135-331517 Dz.Urz. UE – OJ/S: 2019/S 135-331517 - przetarg nieograniczony

Aktualny okres składania ofert: od wtorek 2019-07-16 godz. 23:05 do poniedziałek 2019-08-19 godz. 13:30 poniedziałek 2019-09-16 godz. 13:30
Status postępowania: zakończony unieważniony
Przebieg postępowania (wskazane zdarzenie)
Inwestycja odnawialnych źródeł energii na terenie Gminy Czarna Dąbrówka - UNIEWAŻNIENIE
data opublikowania zdarzenia: 2019-09-10 22:12
Typ zdarzenia: unieważnienie
Oznaczenie: GPI.271.46.2019
Szczegółowa informacja:

ZAWIADOMIENIE
O UNIEWAŻNIENIU POSTĘPOWANIA

Działając na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 7 oraz art. 93 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 1986 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą Pzp, Zamawiający zawiadamia, iż postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego pn. „Inwestycja odnawialnych źródeł energii na terenie Gminy Czarna Dąbrówka", w tym: zadanie częściowe nr 1 "Zakup, dostawa i montaż paneli fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej znajdujących się na terenie Gminy Czarna Dąbrówka", zadanie częściowe nr 2 pn. " Zaprojektowanie i wykonanie instalacji paneli fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych położonych na terenie Gminy Czarna Dąbrówka ", zadanie częściowe nr 3 pn. "Zaprojektowanie i wykonanie instalacji kolektorów słonecznych na obiektach mieszkalnych oraz budynków użyteczności publicznej położonych na terenie Gminy Czarna Dąbrówka", zadanie częściowe nr 4 pn. "Zaprojektowanie i wykonanie instalacji pomp ciepła na obiektach mieszkalnych położonych na terenie Gminy Czarna Dąbrówka" oraz zadanie częściowe nr 5 pn. "Zaprojektowanie i wykonanie instalacji kotłów na biomasę w budynkach mieszkalnych położonych na terenie Gminy Czarna Dąbrówka", zostaje unieważnione na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 i ust. 2 ustawy Pzp, zgodnie z którym: „Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, jeżeli zamawiający dopuścił możliwość składania ofert częściowych, do unieważnienia w części postępowania o udzielenie zamówienia ww. przepis stosuje się odpowiednio".

 

UZASADNIENIE

Zamawiający, Gmina Czarna Dąbrówka w dniu 16 lipca 2019 roku wszczęła postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn. "Inwestycja odnawialnych źródeł energii na terenie Gminy Czarna Dąbrówka" z podziałem na 5 zadań częściowych, tzn. zadanie częściowe nr 1 "Zakup, dostawa i montaż paneli fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej znajdujących się na terenie Gminy Czarna Dąbrówka", zadanie częściowe nr 2 pn. "Zaprojektowanie i wykonanie instalacji paneli fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych położonych na terenie Gminy Czarna Dąbrówka", zadanie częściowe nr 3 pn. "Zaprojektowanie i wykonanie instalacji kolektorów słonecznych na obiektach mieszkalnych oraz budynków użyteczności publicznej położonych na terenie Gminy Czarna Dąbrówka", zadanie częściowe nr 4 pn. "Zaprojektowanie i wykonanie instalacji pomp ciepła na obiektach mieszkalnych położonych na terenie Gminy Czarna Dąbrówka" oraz zadanie częściowe nr 5 pn. "Zaprojektowanie i wykonanie instalacji kotłów na biomasę w budynkach mieszkalnych położonych na terenie Gminy Czarna Dąbrówka".

Po wszczęciu postępowania, Zamawiający w wyniku zadanych ponad kilkudziesięciu zapytań, powziął informację o tym, że Program Funkcjonalno Użytkowy oraz dokumentacja projektowa, stanowiące szczegółowy opis przedmiotu zamówienia obarczone są wadą, polegającą na tym, iż nie zostały sporządzone w sposób jednoznaczny i wyczerpujący.

Wskazać należy, iż stosownie do treści art. 29 ust. 1 - 3 ustawy Pzp, przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Zatem dokonanie opisu jednoznaczny i wyczerpujący sposób, oznacza taki opis za pomocą którego, wykonawcy będą w stanie, bez dokonywania dodatkowych interpretacji, zidentyfikować, co jest przedmiotem zamówienia (jakie usługi, dostawy czy roboty budowlane), i że wszystkie elementy istotne dla wykonania zamówienia będą w nim uwzględnione ( Wyrok Sądu Okręgowego w Katowicach z dnia 23 czerwca 2008 r. XIX Ga 214/08). Jeśli opis przedmiotu zamówienia nie będzie szczegółowy i w pełni nie będzie odpowiadał potrzebom zamawiającego, zamawiający naraża się na to, że oferty, które otrzyma od wykonawców nie będą spełniały jego oczekiwań i tym samym będzie zmuszony unieważnić postępowanie.

Dodatkowo, w wyniku zadanych przez Wykonawców pytań dotyczących wszystkich zadań postępowania, okazało się że opis przedmiotu zamówienia jest nie tylko niejednoznaczny, a nadto może potencjalnie naruszać uczciwą konkurencję.

Opis przedmiotu zamówienia stanowi znaczący element zamówienia, warunkujący złożenie prawidłowej i niepodlegającej odrzuceniu oferty przez Wykonawców zainteresowanych udziałem w postępowaniu. Mając na względzie art. 7 ustawy Pzp, Zamawiający zobowiązany jest do zachowania zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania Wykonawców. Przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia oraz zawarcie umów o udzielenie zamówienia publicznego mogłoby doprowadzić do ograniczenia konkurencji, co stanowi istotne naruszenie przepisów Pzp.

Brak możliwości wyeliminowania błędu przez Zamawiającego na obecnym etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, uniemożliwia podjęcie innych działań niż unieważnienie przedmiotowego postępowania. Zamawiający zobowiązany jest do przygotowania poprawnego opisu przedmiotu zamówienia, celem zagwarantowania równego dostępu do zamówienia oraz celem zapewnienia konkurencyjności ofert.

Z powyższego wynika, że opisy przedmiotu zamówienia dla wszystkich ww. zadań wymagają zmiany, jednakże zmiany te będą na tyle konieczne i istotne, że w istocie w wyniku zmian będziemy mieli do czynienia z nowymi przedmiotami zamówienia (dla wszystkich zadań). Natomiast, taka zmiana wymaga min. ponownego określenia wartości zamówienia. Z art. 35 ustawy Prawo zamówień publicznych jednoznacznie wynika, że zmiana wartości zamówienia jest możliwa jedynie przed wszczęciem postępowania. Zatem w trakcie postępowania wartość zamówienia nie może ulec zmianie. Tak też uznała Krajowa Izba Odwoławcza w uchwale KIO/KD 50/10 z 7 lipca 2010 r. oraz w wyroku o sygn. akt KIO 1157/12. Analogiczne stanowisko wyraził prezes UZP w wielu kontrolach, np. UZP/DK/KU/238/2005, UZP/DK/KN/8/2008. Potrzeba korekty wartości zamówienia po wszczęciu postępowania świadczy z reguły o niedochowaniu należytej staranności przy szacowaniu wartości. Błędu tego nie da się naprawić w trakcie postępowania, gdyż zmiana wartości zamówienia po wszczęciu postępowania stanowiłaby naruszenie art. 35 Pzp. Wartość zamówienia ma istotne znaczenie dla oceny rażąco niskiej ceny, co wynika z art. 90 ust. 1 a ww. ustawy. Ze względu na to, iż ewentualny zakres zmian w opisie przedmiotu zamówienia wpłynie na wartość zamówienia w stopniu znacznym, to wymagane jest przeszacowanie, które jest możliwe wyłącznie w toku nowego postępowania. Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w oparciu o art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo zamówień publicznych jest czynnością obligatoryjną względem zamawiającego w sytuacji, gdy postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą, uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że wskazane powyżej przesłanki, zobowiązują Zamawiającego do unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp.

Metryka

  • autor lub odpowiedzialny za treść: Bartosz Ulanowski
    data wytworzenia informacji: 2019-09-10
  • zdarzenie opublikował: Mateusz Ulenberg
    data dodania: 2019-09-10 22:14
  • zmodyfikował: Mateusz Ulenberg
    ostatnia modyfikacja: 2019-09-24 15:07
Załączniki:
  • Informacja o unieważnieniu postępowania1.5MB

    Metryka

    • autor lub odpowiedzialny za treść: Bartosz Ulanowski
      data wytworzenia informacji: 2019-09-10
    • załącznik opublikował: Mateusz Ulenberg
      data dodania: 2019-09-10 22:15
[drukuj]